BENEDICTE LYSSAND GRANLY
Benedicte Lyssand Copyright 2025 ©
All Rights Reserved
Min kunst handler om å observere de små viktige detaljene i livet. Det handler om å se hvordan snøkrystaller svever og lander i snøen eller registrere hvordan frøkapsler åpner seg i solen. Det handler om å forstå sammenhengene mellom alle de små komponentene som utgjør den store helheten. Jeg prøver å fange noen av disse magiske hverdagshendelsene og mysteriene og illustrerer dem ved å lage tredimensjonale objekter eller visualisere de gjennom mine Land Art prosjekter.
Mitt engasjement ligger i å formidle temaer visuelt -for å skape oppmerksomhet. Det visuelle har en iboende kraft til å vekke nysgjerrighet i mennesket når ord kommer til kort. Denne kraften prøver jeg å utnytte til det maksimale for å få vist frem de tingene som engasjerer meg. Verkene ender opp med å fortelle historier om politikk, samhandling mellom mennesker og små tilfeldigheter som ender opp med å forandre verdenshistorien.
Det håndlagde er viktig i objektene mine. Det gir dem en taktil kvalitet og et personlig uttrykk. Jeg arbeider med gamle ting jeg finner og blander de med nye materialer. Disse elementene kombinerer jeg med gamle tradisjonelle sølv- og grovsmedteknikker som gjør dem holdbare for fremtiden. I Land Art prosjektene er det de naturlige nedbrytbare materialene og det temporære som er det viktige. Her ligger fokuset i å bruke materialer som komposterer og gir noe tilbake til stedet hvor verket befinner seg.
My art is about observing the small, important details of life. It's about seeing how snowflakes float and land in the snow, or noticing how seed pods open in the sunlight. It's about understanding the connections between all the small components that make up the larger whole. I try to capture some of these magical everyday events and mysteries and illustrate them by creating three-dimensional objects or visualizing them through my Land Art projects.
My engagement lies in conveying themes visually – to create awareness. The visual has an inherent power to spark curiosity in humans when words fall short. I try to harness this power to the fullest to showcase the things that engage me. The works end up telling stories about politics, human interaction, and small coincidences that end up changing the course of world history.
The handmade is important in my objects. It gives them a tactile quality and a personal expression. I work with old things I find and mix them with new materials. These elements are combined with traditional silver and blacksmithing techniques, making them durable for the future. In my Land Art projects, it's the natural, biodegradable materials and the temporary nature of the work that are key. Here, the focus is on using materials that decompose and give something back to the place where the work is located